Sprężyny zawieszenia – kiedy wymienić te komponenty?

Zawieszenie to jeden z najważniejszych elementów każdego samochodu. Wywiera on znaczący wpływ na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Zwiększa przyczepność kół do podłoża, amortyzuje nierówności na drodze i poprawia sterowność pojazdu. W realizacji wspomnianych zadań uczestniczą sprężyny, czyli, najprościej rzecz ujmując, zwijane na gorąco druty. Komponenty te, podobnie jak inne części składowe, auta podlegają zużyciu. Kiedy należy je wymienić?

Sprężyny zawieszenia – eksploatacja

W miarę upływu czasu sprężyny zawieszenia tracą swoje naturalne właściwości. Sprzyjają temu takie czynniki jak przeciążenie auta czy jazda po nierównej nawierzchni. Należy również pamiętać, że przywołane elementy wytwarza się ze stali. Materiał ten cechuje podatność na korozję. Im częściej samochód jest narażony na kontakt z wilgotnym podłożem i solą drogowa, tym większe ryzyko rdzewienia zwojów.

Po czym poznać, że sprężyny zawieszenia uległy zużyciu i kiedy je wymienić?

Istnieje co najmniej kilka alarmujących „objawów”, które można zobaczyć gołym okiem, na przykład krzywo stojący samochód, mimo równomiernego napompowania kół. Uszkodzeniu sprężyn zawieszenia w aucie nierzadko towarzyszą również charakterystyczne odgłosy w trakcie szybkiego pokonywania zakrętów. Mowa tu o metalicznym brzdąkaniu (stukaniu). Awaria często bywa wykrywana również podczas corocznego przeglądu technicznego. 

Przeciążona lub skorodowana sprężyna po prostu pęka (zazwyczaj na ostatnim zwoju). Co ważne, nie należy tego bagatelizować. Uszkodzone elementy zawieszenia nie tylko wpływają negatywnie na komfort jazdy, ale również zmniejszają skuteczność hamowania, a co za tym idzie zwiększają ryzyko wypadku na drodze. Dlatego trzeba wymieniać sprężyny zawieszenia systematycznie po przejechaniu 200 lub 300 tysięcy kilometrów. 

Jak przebiega wymiana sprężyn zawieszenia?

Najlepiej wymieniać sprężyny parami na jednej osi, nawet gdy uszkodzeniu ulegnie tylko jeden egzemplarz. Dlaczego? Decydują o tym względy bezpieczeństwa. Trzeba bowiem pamiętać o jednej bardzo istotnej kwestii – zachowana ciągłość struktury zwojów (brak pęknięć) nie oznacza, że dany element należycie spełnia swoje funkcje i nie uległ zużyciu. 

Wymianę sprężyn warto przeprowadzać w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Nie jest to zbyt skomplikowana czynność, ale wymaga użycia specjalistycznych narzędzi, na przykład w celu rozpięcia sworzni.